din nou raw si tot mai raw

V-am spus cat ador sa am dreptate? Poate nu v-am spus, dar daca nu v-am spus, va spun acum ....iubesc sa am dreptate...nu la modul egoist sa caut sa am dreptate cu orice pret....dar imi place cand altii gandesc ca mine si logica bunului simt functioneaza si la altii nu numai la mine......YESSSSSSSSSSS
Citeam pe internet, sfantul internet, ca unii oameni care cocheteaza cu raw veganismul isi pun aceleasi intrebari ca si mine legate de eco, bio si organic.
Un exemplu ar fi untul de cacao...de ce pe un site gen www.driedfruits.ro untul de cacao are un pret in jurul valorii de 30 lei kg iar pe alte situri care se vor distribuitoare de produse eco, bio,organice untul de cacao ajunge pana la 160 lei kg.

Si acum sa citam din clasici (imi cer scuze ca nu am permisiunea sa folosesc comentariul, sper s-o obtin intre timp (asta se intampla in 29.11), intre timp Adrian Oprea mi-a dat azi (3.12 ) ok-ul sa folosesc comentariul lui)
Iata ce spune Adrian:
"In primul rand," magicul" cuvant BIO, de care se abuzeaza in opinia mea, e prea putin verificabil la modul real, avand in vedere multitudinea de producatori care furnizeaza produsele agricole si pe de alta parte si nu de putine ori, de onestitatea celor care distribuie aceste produse catre utilizatorul final, incepand cu producatorul si continuand cu intreg lantul de intermediari. Si tot din considerentul lipsei de onestitate in acest lant, sincer, cel putin pe mine, nu ma linisteste foarte mult un certificat care poate foarte bine sa nu aiba acoperire reala in ceea ce sustine. Cam atat despre capitolul BIO.

Si acum subiectul unt de cacao. Aromele si gustul ca si la multe alte produse pot sa difere in functie de soiul plantei care a produs fructele, de regiunea in care acesta a fost cultivat, de structura solului in care se cultiva, de perioada in care s-a recoltat, de gradul de coacere, de procedeul tehnologic (metoda) de prelucrare (de extragere) si asa mai departe. Nu mai vorbesc de faptul ca in producerea untului de cacao, exista etapa de dezodorizare, care elimina mirosul extrem de intens al untului brut si care probabil ar fi deranjanta in produsele finale. Untul de cacao este produs din boabele de cacao fermentate, prajite, si presate (pot sa existe si metode fara prajire probabil – dar eu nu am gasit) asa ca untul acesta nu este raw. Untul de cacao este una dintre cele mai stabile grasimi cunoscute, asa ca, in afara unor antioxidanti (de obicei naturali) care se adauga pentru a evita rancezirea, untul se poate pastra fara sa-si piarda calitatile intre 2 si 5 ani.


Si acum la final sa luam in discutie subiectul mai delicat al diferentelor de pret. Preturile la producatorii externi (China, India, Africa etc.) variaza intre 2 si 10 lei/kg (cine nu ma crede, il rog sa caute pe internet si se va lamurii) deci cu tot cu transport, sa zicem, ca pretul s-ar putea dubla si sa fie de 20lei/kg. Ei, de aici si pana la preturi de genul 30 de lei/100g (eu am cumparat la acest pret inainte sa aflu aceste lucruri) e vorba de o lipsa de bun simt, si un lant mare de intermediari pana la noi, cei care cumparam produsul final. (si acest mecanism este valabil si la multe alte produse, dar asta este deja un alt topic, pe care cine stie, poate o sa-l aduc odata in dezbatere)" 


Exemplele ar putea continua zic eu si cu alte produse gen untul de cocos, pudra de roscove etc. 
Dar mai multe exemple nu ar face decat sa intareasca ceea ce spuneam mai sus ca, daca un produs este cu adevarat eco, bio, organic, este prea putin verificabil, ba mai mult pretul ridicat al unui produs nu face din start acel produs nici eco, nici  bio si nici organic. 

Sspunea cineva pe un forum ca prefera sa platesca un pret mare la produsele "eco, bio, organice" pentru ca pretul ridicat inseamna ca "localnicii primesc un pret corect pentru munca lor" Asta e foarte amuzanta. 
Asa cum este indoielnica calitatea de eco, bio, organic la fel e de indoielnica si povestea asta cu pretul corect. Pret corect pentru cine? Pentru cei care comercializeaza produsele si fac bani din chestia asta mizand pe naivitatea noastra si pe goana asta nebuna care a inceput de ceva vreme dupa produse bio, eco, organice, as spune eu fara sa ma insel prea tare. 
A fii extrem de sigur ca e bio, eco, organic, ca localnicii primesc pretul corect presupune sa verifici cu proprii ochi si sa tragi concluzii cu propria-ti minte. Cum nimeni nu prea poate verifica aceste lucruri de unul singur si sa traga o concluzie corecta eu una prefer sa cumpar produse mai putin certificate eco, bio, organic, fair price si asa mai departe si sa ma gandesc si la buzunarul meu. 
Nu cred ca merita sa dai o caruta de bani pe un produs care are in spate mult marketing, multe etichete si multe certificari de toate felurile. 
Parerea mea....


Niciun comentariu: